G1MRA Nederland
  • Home
  • Nieuws
  • Leden
  • YouTube
  • Evenementen
  • Locaties
  • Leveranciers
  • Lid worden
  1. U bevindt zich hier:  
  2. Startpagina
  3. Leden

Mijn eerste Spoor 1 ervaring (Remco Vegting)

Ik ben al mijn hele leven een treinliefhebber, iets wat mijn vader mij heeft meegegeven. Toen ik nog heel jong was reed mijn vader met N-spoor en al snel kreeg ik ook mijn eerste locomotiefje, vooral om te voorkomen dat ik met zijn (duurdere) treinen zou spelen als hij aan het werk was. Na enkele jaren besloot mijn vader over te stappen op H0-spoor, waardoor ik zijn hele N-spoor collectie kreeg, die ik sindsdien heb uitgebreid. Maar met verschillende verhuizingen kwam ik er nooit aan toe om er een treinbaan voor te bouwen, dus alles zat meestal in dozen.

Hetzelfde gebeurde met een Hornby Rocket (3,5") locomotief die ik ongeveer 10 jaar geleden kocht. Toen ik hem kocht, probeerde ik deze een paar keer op te stoken, kreeg hem vervolgens niet goed aan de praat en hij verhuisde naar een kast. In het voorjaar van 2018 vond ik hem in een doos, en na een schoonmaakbeurt probeerde ik hem weer op te stoken. Het ging niet goed, want de Rocket had nauwelijks genoeg kracht om zichzelf voort te bewegen, laat staan om wat rijtuigen of wagens te trekken. Op dat moment besloot ik dat ik op een betere vorm van Live Steam over wilde stappen.

Enig onderzoek leerde me al snel dat G-schaal of Spoor 1 mijn beste keuze zou zijn en aangezien ik geen echte technische vaardigheden, gereedschap en de tijd heb om mijn eigen locomotief te bouwen, begon ik te sparen om mijn eerste 'echte' stoomlocomotief te kopen door mijn N-spoor collectie te verkopen. Op Facebook kwam ik een fantastische groep tegen: de Gauge One Model Railways Group, opgericht door Matt Scrutton. Hierdoor verlegde ik mijn focus van G-schaal naar Spoor 1.

Als handelaar in schaalmodellen van Land Rovers hou ik van Britse auto's en vervoer. Ik heb altijd van het uiterlijk van Britse stoomlocomotieven en rollend materieel gehouden. Dus toen ik een Aster Schools Class vond bij Modelbouw Atelier Apeldoorn was ik meteen verliefd op de looks. Ook het feit dat mijn budget net voldoende was, hielp wel mee! Op 2 augustus 2018 ben ik naar Apeldoorn geweest om de Schools te bekijken. Henk Bunte van Modelbouw Atelier Apeldoorn was zeer behulpzaam en stoomde de locomotief voor mij op op zijn rollerbank. Nadat ik het zelf mocht proberen was ik verkocht... En dat gold ook voor de Schools!

Op aanraden van Henk Bunte en wat mensen op Facebook ben ik lid geworden van G1MRA en werd ik uitgenodigd voor mijn eerste GTG op 12 augustus. Dat waren 10 lange dagen! Gelukkig besloot mijn vrouw Hiske mijn nieuwe hobby te steunen door een rollerbank voor me te kopen, zodat ik een beetje kon oefenen voor mijn eerste GTG. Op 12 augustus ging ik naar de Nickle and Dime Railroad voor mijn eerste GTG. Voor het eerst kwam ik (live) in contact met een groep stoomliefhebbers. En wat een geweldige groep was het!

Ik werd welkom geheten door de gastheer, Carel Senten, en voorgesteld aan de andere leden van de GTG. Na het zien van nog wat andere loc's was het mijn beurt. Ik had nog geen rijtuigen, maar gelukkig waren er genoeg om te lenen. Met een beetje hulp startte ik mijn Schools op en liet hem voor de allereerste keer rijden. (Tja... mijn allereerste keer) En wat een sensatie was het! Ik heb die dag meerdere ritten gemaakt en vanaf dat moment was ik ervan overtuigd dat ik de juiste hobby én de juiste locomotief had gekozen.

Sindsdien heb ik veel GTG's en evenementen bezocht en geniet ik van elke minuut.

Mijn Schools heeft nu haar eigen Mk1 rijtuigen en wordt al vergezeld door verschillende andere locomotieven. Ik ben een actief lid van de Gauge One Model Railway-groep op Facebook en ik ben begonnen met het ontwerpen van een baan die ik in mijn eigen achtertuin zal bouwen. Daarnaast heb ik sinds 1 januari 2023 Exclusive Models overgenomen, zodat ik nu nog actiever kan bijdragen aan het instant houden van de hobby.